“Mama, dat is toch geen iPad!”, zei Hidde verontwaardigd en wees met zijn vingertje naar de tekening. Hij keek me doordringend aan met zo’n blik van jij zou toch beter moeten kunnen en wachtte mijn reactie af. Daar stond ik dan met de stift in mijn hand en een mond vol tanden.
Kan ik dan echt zo slecht tekenen?
Een moment eerder had ik uit pure frustratie een stuk papier en een stift gepakt. Om te tekenen wanneer hij op de iPad mocht. In de hoop dat het gezeur dan eindelijk zou ophouden.
Ik gaf op dat moment al jaren training in zakelijk tekenen. In die trainingen vertelde ik de deelnemers hoe goed tekenen werkt in de communicatie om elkaar beter te begrijpen. En om het nodige overzicht te krijgen en mensen in actie te krijgen. Dat zou thuis natuurlijk net zo goed kunnen werken, bedacht ik me.
En deelnemers die riepen dat ze echt niet mooi konden tekenen, kregen steevast het antwoord dat een tekening niet mooi hoeft te zijn. Het gaat er immers om dat de ander je tekening herkent en daardoor je verhaal begrijpt.
Ik vond het eigenlijk wel een geniaal idee van mezelf. Om thuis voor Hidde te gaan tekenen.
En nu was dit dus zijn reactie. Grrr….
Gelukkig realiseerde ik me op tijd wat er nu werkelijk aan de hand was. Het lag niet aan mijn tekenkunsten dat Hidde er geen iPad in zag. Hij herkende de iPad gewoonweg niet omdat het plaatje dat ik van de iPad had getekend niet klopte met het plaatje van de iPad in zijn hoofd. Er miste in zijn beleving een aantal details om de iPad op de tekening te herkennen.
Dat is een bekend gegeven bij kinderen met autisme. Alle details moeten wel kloppen om iets te herkennen. Dat was hier duidelijk nog niet het geval.
Dus ik liet mijn gedachte los en zei alleen maar “Oh…”
En toen begon Hidde te vertellen…je moet er nog dit en dat bij tekenen.
Ik deed wat hij zei en toen ik klaar was, riep hij verwonderd uit: “Ja, nu is het een iPad!”
Het ligt dus niet aan je tekenkunsten als je kind van nee schud als je iets voor hem hebt getekend. Of als ie wegloopt. Het is gewoonweg zijn manier om aan te geven dat de tekening nog niet klopt met het plaatje in zijn hoofd.
Het gaat er om dat je een tekening maakt die jouw kind herkent. Een herkenbare tekening dus.
En je kind geeft zelf wel aan welke details een tekening nodig heeft om ‘m voor hem herkenbaar te maken.
Zo simpel is het!
Wil jij meer teken tips en inspiratie?
In de autismeweek van 2 t/m 9 april 2022 neem ik je graag mee in de wondere wereld van het tekenen. Om jou te laten zien hoe leuk én effectief tekenen is in de begeleiding van kinderen en (jong) volwassenen met autisme. Je ontdekt hoe je tekenen kunt toepassen in de begeleiding zodat je clienten hun aandacht erbij kunnen houden. Zelfs als je niet kunt tekenen!
Wat er op het programma staat:
- Online inspiratiesessies voor professionals
- Elke dag teken-inspiratie op je digitale deurmat
- Een waanzinnige winactie
Doe je mee?