Leer hoe je de aandacht van een kind bij het gesprek houdt

In deze online trainingsreeks van Tekenen & Autisme leer je hoe je tekenen gebruikt in de begeleiding van kinderen met autisme. Hoe je met  simpele tekeningen superduidelijk kunt zijn en overzicht geeft. Je leert helder uit te tekenen wat er moet gebeuren en hoe je dat inzet  in de begeleiding. Met als doel om elkaar beter te begrijpen, het voor het kind makkelijker te maken zijn aandacht bij het gesprek te houden en aan de gang te gaan.

In het najaar van 2022 start er weer een nieuwe groep op maandagmiddag en/of donderdagochtend. Het is mogelijk om alvast vrijblijvend aan te melden voor de verheuglijst. Dan hoor je het als eerste als ik de data voor de training heb gepland!

Wat doe je als een kind  steeds is afgeleid?

Werk jij met kinderen, pubers of (jong)volwassenen met autisme? Of heb je kinderen met autisme? Dan weet je uit ervaring dat contact maken niet altijd meevalt. Dat het soms lastig is om ze te laten begrijpen wat je wil vertellen. Het vraagt van jou als begeleider veel geduld. En tijd.  Tijd die je niet altijd hebt omdat de afspraak maar een half uur duurt. Of omdat je jouw aandacht moet verdelen over meerdere kinderen. Of omdat jullie op tijd bij de tandarts moeten zijn.

Herken je dit?

  • Je bent in gesprek met een kind en verteld hem wat hij zometeen moet gaan doen. Hij zit echter steeds naar buiten te kijken. Afgeleid door wat daar te zien en te horen is. Zo lukt het natuurlijk niet om te bespreken wat er op de planning staat vanmiddag. Frustrerend!
  • Tijdens de uitleg van een oefening merk je dat het niet blijft hangen bij het kind wat naast je zit. Je hoort jezelf de uitleg keer op keer herhalen. Ook al weet je dat dat niet werkt. Je hebt alleen geen idee hoe dit anders kan.
  • Eén van de kinderen die je begeleid, verteld dat hij niet meer weet wat jullie vorige keer afgesproken hadden. Hij heeft daardoor niet geoefend met lezen. Zonde want zo komt hij natuurlijk niet verder.

Hoe zou het zijn als je de kinderen kunt  helpen om hun aandacht bij het gesprek te houden? Zodat ze de dingen beter begrijpen en kunnen onthouden wat er op de planning staat?

Dat jij niet alles keer op keer hoeft te herhalen? En dat een kind kan doen wat jullie hebben afgesproken waardoor hij zich blijft ontwikkelen? Wordt de begeleiding een stuk leuker van. Toch!?

Gelukkig kan dat!

Door te tekenen in het gesprek.

Tekenen is een krachtig hulpmiddel om in een gesprek een kind overzicht te geven. Waardoor een kind zijn aandacht erbij kan houden. Het tekenen geeft ook nog eens tijd om de informatie te verwerken. Het kind voelt zich nog meer gehoord en ziet letterlijk waar het gesprek over gaat. Zo is een gesprek voor het kind een stuk makkelijker!

Met tekenen bedoel ik dan eenvoudige tekeningen, om te laten zien wat je bedoelt. En doordat jij tekent, stimuleer je de ander om zelf ook te gaan tekenen.

Wat leer je in deze training

  • Waarom tekenen zo goed werkt bij kinderen met autisme;
  • Hoe je eenvoudig tekeningen maakt van (soms abstracte) begrippen die je in gesprekken veel gebruikt;
  • Wat een gesprekstemplate is en hoe je daarmee een gesprek ondersteunt
  • Hoe je zelf zo’n template maakt voor de gesprekken die jij voert.

Deze trainingsreeks bestaat uit 4 online sessies van 2 uur.

Het meest ideaal is natuurlijk als je alle 4 de sessies aanwezig kunt zijn. Lukt het niet om een van de sessies aanwezig te zijn dan kun je de opname van de sessie terugkijken.

In het najaar van 2022 start er weer een nieuwe groep op maandagmiddag en/of donderdagochtend. Het is mogelijk om alvast vrijblijvend aan te melden voor de verheuglijst. Dan houd ik je op de hoogte van de data.

Deze training is ook incompany mogelijk. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Voor wie is deze training?

Heb jij dagelijks te maken met kinderen/(jong) volwassenen met autisme? Ben jij op zoek naar nieuwe handvatten om de begeleiding en gesprekken met deze geweldige kinderen soepeler en met meer rust te laten verlopen? Dan is deze training voor jou.

Of je nu werkzaam bent in het (speciaal) onderwijs, in de zorg of als begeleider bij je clienten thuis komt. Of zelf kinderen met autisme hebt. Dat maakt niet uit. Het gaat erom dat je enthousiast bent en graag visuele tools wilt leren om kinderen met autisme nog beter te ondersteunen en begeleiden.

In de training gaan we vertrouwelijk en respectvol met elkaar en de ingebrachte cases om.

“In de gesprekken met de jongeren die ik begeleid, ben ik gaan tekenen. Eerst vonden mijn clienten het wat vreemd maar nu merken ze dat het helpt om hun aandacht erbij te houden. Zo is het voor mij makkelijker om contact met ze te maken tijdens het gesprek.  ”

De trainer

De training wordt gegeven door Mieke de Gunst.  Als moeder van een zoon met autisme weet ze als geen ander waar je in het contact tegenaan loopt. Daarnaast heeft ze jarenlange ervaring met visueel communiceren en trainde zij mensen in het bedrijfsleven hoe zij tekenen inzetten in gesprekken en vergaderingen om elkaar beter te begrijpen. Ook is Mieke op veel scholen geweest waar ze leerkrachten en begeleiders van kinderen/(jong)volwassenen met autisme heeft geleerd het tekenen te gebruiken in specifieke situaties met de kinderen waarmee ze werken.

In deze training geeft Mieke je de nodige handvatten om de begeleiding van kinderen leuker, makkelijker én effectiever te maken.

Hoe, waar en wanneer

De online training bestaat uit 4 sessies van 2 uur. Het is de bedoeling dat je alle 4 de sessies aanwezig bent (mocht dat onverhoopt niet lukken, dan hebben we de opname nog) en tussen de sessies de tijd neemt om met het tekenen aan de slag te gaan.

  • data trainingsreeks II-2022: start maandag ochtend 16 mei + 23 mei, 30 mei & 13 juni 2022;
  • data voor in het najaar volgen nog –> meld je alvast aan voor de verheuglijst!
  • de training gaat door bij minimaal 4 deelnemers. Er is plek voor maximaal 8 deelnemers;
  • inclusief fijne set met tekenmaterialen (die krijg je thuisgestuurd);
  • inclusief 1 jaar toegang tot de opname van de 4 sessies;
  • inclusief 1 jaar toegang tot de online symbolen bibliotheek van Tekenen & autisme;
  • investering voor de training is EUR 359,- inclusief btw;
  • de training is met 6 punten SKJ geaccrediteerd voor Jeugd- en gezinsprofessionals.

NB. De training direct door je werkgever laten betalen? Dat kan. Stuur me een mail met jouw aanmelding en de factuurgegevens van je werkgever (inclusief een mailadres). Dan stuur ik de digitale factuur rechtstreeks naar je werkgever.

Liever samen met je collega’s deze training volgen?

Zodat je samen leert hoe je tekenen in kunt zetten bij jullie clienten. Dat kan. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken. De training wordt dan aangepast aan jullie specifieke behoeften.

Iets voor jou?

Doe mee aan deze online training en leer hoe je door te tekenen de gesprekken met jouw client leuker, makkelijker én effectiever laat verlopen. Voor jezelf én voor je client! De investering voor de training is EUR 329,- inclusief btw. Dit is inclusief een fijne set tekenmaterialen die je vooraf krijgt thuisgestuurd. De training is met 6 punten SKJ geaccrediteerd.

Sessie 1 – de basis

In deze sessie gaan we aan de slag met de basis. Je ontdekt waarom tekenen zo goed werkt voor kinderen met autisme. En natuurlijk de basisvormen van het tekenen zodat je alles kunt tekenen.

Je leert:

  • waarom tekenen in je gesprek een goed idee is
  • waarom tekenen zo goed werkt in de begeleiding van kinderen met autisme
  • hoe het brein informatie informatie verwerkt
  • de basisvormen ofwel het visueel alfabet
  • woorden omzetten in tekeningen

Sessie 2 – structuur in je gesprek

In deze sessie gaan we aan de gang met templates; invultekeningen waarmee je structuur aanbrengt in je gesprek met kinderen, cliënten of ouders.

Je leert:

  • wat een template is en hoe je ermee werkt ter ondersteuning van een gesprek
  • in welke soort gesprekken je een template kunt gebruiken
  • en waar je op moet letten bij het gebruik van een template

Sessie 3 – maak je eigen template

In deze sessie gaan we aan de gang met het zelf maken van een templates. Zodat je voor elk gesprek en elk kind een passend template kunt maken waarmee je het gesprek optimaal ondersteund.

Je leert:

  • uit welke elementen een template is opgebouwd
  • hoe je zelf een template kunt maken
  • en waar je op moet letten bij het zelf maken van een template

Sessie 4 – strik er omheen

In deze laatste sessie blikken we terug op de voorgaande sessies en alles wat je hebt geleerd. We zetten de puntjes op de i en besteden aandacht aan de vragen die er nog zijn. Ook heb ik nog een mooie oefening voor je.

Na deze 4 sessies weet je hoe je templates gebruikt en ga je vol vertrouwen elk gesprek aan. Ook ontwerp je met gemak je eigen templates!